Busselullar!

Hejhå!

Jag vet att jag har vart superduperlat med att uppdatera. Jag har helt enkelt inte haft någon ork!

 

I fredags var jag hemma hos Anna med Nadja och så kollade vi på Idol. :) Det var jättemysigt men det var så synd att Reza åkte ut... Jag menar come on, förutom Erik så hade hon den bästa rösten utav de som var kvar! På lördagen åt jag, Mic och Nadja på BK till middag och efter det så åkte vi in till medis för att se på New Moon. Vi laddade upp med popcorn och cola och godis, och enligt mig så var filmen riktigt bra! Verkligen sevärd. :) Mic verkade dock rätt besviken på den, men det blir nog en annan upplevelse när man har läst boken innan, som hon hade gjort.

 

Idag har jag vart ledig eftersom vår skola ska samla ihop pengar till Sri Lanka där vi hjälper till med olika saker. Efter funderande så kom jag och pappa överens om att jag skulle baka lussebullar för en hundring. Så jag cyklade ner till konsum och handlade lite småkrafs som behövdes. :)

 

Lussebullar
Finfördela ett paket jäst i en stor bunke, tillsätt sedan lite salt för att lättare lösa upp jästen och rör om.
Smält 125 gram smör, tillsätt sedan en halv liter mjölk och se till att det blir fingervarmt. Tillsätt denna blandning till jästen och rör om. Tillsätt sedan 1 deciliter socker och 2 paket saffran och rör om. Häll sedan i mjöl, lite i taget. Det behövs ganska mycket mjöl, men när du kan ta på degen så att den fortfarande är lite kladdig fast utan att det fastnar på fingrarna, så räcker det. Låt sedan stå och jäsa under en bakduk i cirka 45 minuter.

 

Efter degen har jäst så tar du ut degen ur bunken och fördelar den lämpligtvis i 2 delar. Skär av en bit i önskad storlek och rulla ut den i händerna till en smal korv som du sedan formar till önskad form. Upprepa tills degen är slut (behövs två plåtar för att alla ska få plats). Ploppa i några russin och låt stå under bakduk i cirka 30 minuter. Pensla bullarna med ägg för att få dem glansiga och låt stå i ugnen i cirka 10 minuter på 200-225 grader.

 

    


Så här fina blev mina bullar! Och jättegoda. :D


Kommentarer
Postat av: maja

åh vad gott det ser ut! :D

juligt värre!

2009-11-24 @ 21:50:24
URL: http://twistshoutandshake.blogg.se/
Postat av: JULIA

åh!

2009-11-24 @ 22:46:56
URL: http://juliakrull.blogg.se/
Postat av: DANI

fifan.

2009-11-25 @ 19:20:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0