Min första vecka på Spånga Gymnasium.

Tisdag
En nervös Anna, och en ännu mer nervös Marie sitter på pendeltåget från Farsta strand. Det var tunga steg att gå av pendeln väl framme vi vår station. På vägen var man ju sådär peppad fast samtidigt så var jag lite skraj.

När alla drygt 60 naturbrukseleverna satt sig i laborationsalen, presenterades vi för mentorer och andra lärare, blev informerade om vad som kommer att hända i veckan och samt blev vi indelade i två klasser; NP1a och NP1b.
Jag och Anna var lyckliga nog att hamna i samma klass, NP1a. :)
Klassen verkar vara helt okej.

Onsdag
Andra dagen fick vi återigen gå till laborationsalen. Där blev vi informerade om exkursitionen till Kolmården följande dag, fick ett pappershäfte med grupper, uppgifter, stationer på djurparken m.m.
Jag hamnade då i grupp två med mig själv, en (konstig?) kille från min klass, två tjejer från pararellklassen, tre tjejer från tvåan och tre killar från trean.

Senare på dagen efter att b-klassen hade fått sin rundtur, efter våran lunch, så var det dags för våran grupp att guidas runt Spångas djuranläggning. Klassen delades upp i grupper om cirka sju stycken. Min och Annas lilla grupp blev guidade runt av två söta tredjeklassare. (Speciellt den ena, mums^^)
De verkade veta väldigt mycket om djuren, och var även väldigt duktiga guider. :) Jag var nöjd!

Efter det hade vi både information om APU (praktik) och sedan lite biblioteksinformation av skolans enda bibliotekarie. Han jobbar helt själv i biblioteket och har inte ens en endaste assistent. Ganska imponerande av att klara av något som ändå borde kräva en hel del.

Torsdag
Då var det dags för den riktigt, riktigt tidiga morgonen den veckan. Mobilen ställdes på 04:50 bara så att jag skulle hinna klä på mig, sminka mig lite och packa väskan.
Sedan bar det upp till Anna, vars pappa skulle skjutsa oss till Stockholms Central. Där mötte vi våra grupper, delades in i olika bussar och begedde oss mot Kolmården.
Gissa om jag var trött på bussresan!

Det började med att vi fick knäpptysta gå in i parken och sätta oss där schimpanserna är. Vi skulle få se något som enbart ses var tredje år, av just Spånga elever.
Vi fick alltså se när schimpanserna släpptes ut!
Detta var lite av ett privilegium och roligt att se. Det fanns ju ett par apungar, hur gulliga som helst!
Ja juste, två av de tre treorna i min grupp var de guider som vi hade haft på onsdagen. Kul att få titta lite mer på den söta killen, hehe. ^^
Sedan fick vi gå runt i våra grupper, och lösa de uppgifter vi hade blivit tilldelade. Gruppen kändes faktiskt bra, gruppledarna (treorna) verkade både ambitiösa och kunniga.

Vi hann även med en elefantuppvisning, en mindre delfinuppvisning samt sälshowen. Sälshowen var hur söt som helst, för utom att värdinnan var en av de mest irriterande jag någonsin stött på. :P
Fast det var ju iochförsig mest till för barnen, just det att hon fjantade sig så mycket.
I överlag var det en bra dag, och jag lärde även känna en jättesnäll tjej från pararellklassen, då vi pratade lite i parken och ganska mycket på bussen. Kul! :)

Fredag
Idag gjorde alla grupper ett efterarbete från gårdagen. Den söta killen hade suttit uppe och skrivit en jättebra sammanfattning av allt vi gjorde i djurparken dagen innan.

När vi var klara med det, fick vi ettor lite klart för oss hur de kommande veckorna skulle se ut. Vår klass skulle börja med de två introduktionsveckorna och vi blev därmed uppdelade i två grupper. Där hamnade jag och Anna tyvärr inte i samma grupp. Vi har också helt olika tider, så det blir att åka både dit och hem själv nästan varenda dag. Men det är nog bra att agera lite självständig ett tag.

Den första veckan ska min grupp ha en temavecka som kallas "Den levande planeten" som går ut på att vi är i små grupper om 2-3 stycken som ska få ett varsit "ställe" på jordklotet att skriva ett arbete om. Till vår hjälp ska vi titta på en hel del filmer, samt lyssna på föreläsningar.
När veckan är slut, så ska vi redovisa detta inför hela gruppen! :S

Veckan efter det, så byter grupperna plats. Den veckan ska vi få vara i djurhuset och lära oss massa om djuren.
Det ser jag fram emot! :)



Klockan halv elva åkte vi hem, så jag lunchade med mamma i centrum. En god kebabtallrik blev det. :)
Sedan fick jag ett par jeans från Cubus av mamma. De var nedsatta från 399 kronor till ynka hundralappen. Mor envisades med att jag skulle ta en storlek större då de krymper lätt i tvätten. De i min rätta storlek satt perfekt och jätteskönt, men mor var rädd att de skulle bli för trånga i midjan då de tvättas.
Så då fick jag ett par som faktiskt blir lite som en potatissäck, trots att de bara är en storlek större. x)
Ska jag byta eller pröva att tvätta dem, och sedan ha dem i torktumlaren?

Hoppas ni alla får en underbar helg. :) Vill ni veta någonting mer om Spånga Gymnasium eller hur det var på Kolmården, så är det bara att fråga på!

Puss och kram!

Kommentarer
Postat av: JULIA

2008-08-22 @ 16:20:09
URL: http://juliakrull.blogg.se/
Postat av: JULIA

det låter ju jättekul! :D med jeansen tycker jag att du ska byta till en storlek mindre då jeans brukar töja sig!

vore kul att ses snart, saknar dig!

2008-08-22 @ 16:21:42
URL: http://juliakrull.blogg.se/
Postat av: NADJA

svar: Du har väl ingen aning om hur social jag är eller inte?! det är lätt för dig att säga som har någon du känner i samma klass, du har ingen aning!

Jag tänker visst byta, om jag kan.

2008-08-22 @ 17:49:20
URL: http://nadijas.blogg.se/
Postat av: NADJA

byt jeansen till en storlek mindre, du behöver inte tvätta dom. :O man ska vänta flera månader med att tvätta jeans... ^^

2008-08-22 @ 20:15:16
URL: http://nadijas.blogg.se/
Postat av: NADJA

svar: Nej jag vet, förlåt. det var jag som var surig. bara så himla trött x)

2008-08-22 @ 20:16:48
URL: http://nadijas.blogg.se/
Postat av: Marie

taack! ja, marie är ett coooolt namn!

2008-08-26 @ 20:09:51
URL: http://marymarys.bloggse
Postat av: Anonym

sv: haha nejdå..................



jag har ju iallafall emma och jojo på frans! ;D det blir nog bra. :=)

2008-08-27 @ 21:44:57
Postat av: Amir Akrouti

sv: ja det tycker jag :D så galet rolig.

2008-08-28 @ 19:41:59
URL: http://amirakrouti.blogg.se/
Postat av: NADJA

svar: najsibajsi, dom ska jag titta på imorgon när jag slutar klockan 11 hihi! ^^ thank you for telling me ;)

hehe jo.. dom har varit det ett tag, typ alla har det xP men aja, strunti sammi :)

2008-08-28 @ 21:25:07
URL: http://nadijas.blogg.se/
Postat av: Regine

åh så kult å se apeungene!! :) sikkert kjempesøte.



Håper du får ei flott helg !

2008-08-29 @ 08:20:29
URL: http://www.regine.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0